Valokuvauskalustoni on nyt aika kohtalainen ja olenkin siihen melkolailla tyytyväinen. Ainut pientä huolta aiheuttanut Tokina 16-28/2,8 mulkosilmälasin onneton suodinten kiinnitysmahdollisuus on ohitettu hankkimalla A-IS 20 millinen 2,8 valovoimainen manuaalilasi. Nikkori ottaa hyvin parikin Cokin P-mallista ilman pahempaa vinjetointia. Annanpa hiukan pinta-arvostelua laajakantista joka ei ilman pikkumoitteitta jääne.
Plussia
+ Linssi on pienikokoinen ja käy vitosen nokalle kivasti
+ On aika terävä suurimmalta osalta mutta nurkkia ei Nikkormaisesti saa teräväksi millään aukolla.
+ Kestää kohtalaisesti flarea ja vaikka tuleekin noita värirenkaita ei kuva ole kovin sumea.
+ Mukava käyttää suotimia
+ Ei vinjetoi pienemmillä aukoilla
Miinusta
- Ainoat käyttöaukot maisemakuvauksessa ovat 11 ja 16 koska silloin nurkat ovat suhtkoht kelvolliset.
- CA-loistaa ilkeästi koko kuvan alueella ja on työläs poistaa kun ei saa Photoshopin Raw-työstöön poistoprofiilia
- Hillittömät vääristymät jotka vääntelevät horisontin mahdottomille ja korjaamattomille viiksimutkille
- Värintoisto hiukan kalsea
- Nikkorin sovitusadapteri on liian ohut ja ääretön löytyy 1,5m:n kohdalta ja rajoittaa hiukan lähelle tarkennusta. Pitänee etsiä paksumpi jostain Ebayn kauppiaalta.
Kaikenkaikkiaan kokonaisuus Nikkorin 20 millisestä jää vaisuksi ja ihmetyttääkin linssillä oleva kova maine ja hinnat Ebayssa ja kotimaassa. Testailin tuota rinnan Tokinan 16-28/2,8 kanssa ja ainakin aistinvaraisen testin kokemus oli, että Nikkori on menneen vuosituhannen rautaa. Tokina on optisesti niin paljon parempi, että Nikkori jää käyttöön vain kun tarvitsen käyttää noin laajakantissa suotimia. Ylimainostettu linssi.
Plussia
+ Linssi on pienikokoinen ja käy vitosen nokalle kivasti
+ On aika terävä suurimmalta osalta mutta nurkkia ei Nikkormaisesti saa teräväksi millään aukolla.
+ Kestää kohtalaisesti flarea ja vaikka tuleekin noita värirenkaita ei kuva ole kovin sumea.
+ Mukava käyttää suotimia
+ Ei vinjetoi pienemmillä aukoilla
Miinusta
- Ainoat käyttöaukot maisemakuvauksessa ovat 11 ja 16 koska silloin nurkat ovat suhtkoht kelvolliset.
- CA-loistaa ilkeästi koko kuvan alueella ja on työläs poistaa kun ei saa Photoshopin Raw-työstöön poistoprofiilia
- Hillittömät vääristymät jotka vääntelevät horisontin mahdottomille ja korjaamattomille viiksimutkille
- Värintoisto hiukan kalsea
- Nikkorin sovitusadapteri on liian ohut ja ääretön löytyy 1,5m:n kohdalta ja rajoittaa hiukan lähelle tarkennusta. Pitänee etsiä paksumpi jostain Ebayn kauppiaalta.
Kaikenkaikkiaan kokonaisuus Nikkorin 20 millisestä jää vaisuksi ja ihmetyttääkin linssillä oleva kova maine ja hinnat Ebayssa ja kotimaassa. Testailin tuota rinnan Tokinan 16-28/2,8 kanssa ja ainakin aistinvaraisen testin kokemus oli, että Nikkori on menneen vuosituhannen rautaa. Tokina on optisesti niin paljon parempi, että Nikkori jää käyttöön vain kun tarvitsen käyttää noin laajakantissa suotimia. Ylimainostettu linssi.
Lossin kaiteessa ja rantaviivassa havaitsee "kivan" aaltoilun mikä on suurin heikkous tässä linssissä. |
Vastavalon sieto on aika hyvä ja helppo korjata |
Valokuvauskalustonani maisemakuvauksessa olen viimeaikoina käyttänyt seuraavanlaista kalustoa:
Canon 6D
Canon EF 16-35/4L
Canon EF 70-300L
Singh Ray ja Lee GND-suotimia
Zomei Pol-filtereitä
Rocolax ND-filttereitä
Panasonic GH3 videolle
Olympus OM D E-M1
Zuiko M 12-40/2,8
Zuiko M 12-50
Zuiko M 45/1,8
Lumix 45-150
Canon 6D
Canon EF 16-35/4L
Canon EF 70-300L
Singh Ray ja Lee GND-suotimia
Zomei Pol-filtereitä
Rocolax ND-filttereitä
Panasonic GH3 videolle
Olympus OM D E-M1
Zuiko M 12-40/2,8
Zuiko M 12-50
Zuiko M 45/1,8
Lumix 45-150
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti